About Me

My photo
Petaling Jaya, Selangor, Malaysia
Assalamualaikum... Namaku Mashitah Othman. I will always be the follower of Allah S.W.T. and Rasulullah S.A.W... Menulis itu salah satu hobi dan minat. Sekadar berkongsi pendapat dan perasaan. #Cerkon itu ialah 'Cerita Kontot' macam Cerpen ( Cerita Pendek )...

01 April 2012

Persatuan Salah Cakap

Assalamualaikum...


Pada suatu hari, minggu lepas kalau tak silap. Aku dan classmates sibuk uruskan hal praktikal/internship kat Unisel. Masing-masing tengah serabut nak pilih tempat praktikal. Ada yang pilih lebih dari satu tempat. Macam aku, pilih yang paling dekat dengan rumah. Tak kisahlah berhampiran dengan rumah di PJ atau di Shah Alam. Bab elaun, aku tak berapa pikir sangat, yang penting pengalaman dan ilmu yang bakal aku dapat time praktikal nanti (Yeke ni?).

Tapi bagi classmates aku yang seorang ni, dia lebih kepada nak cari tempat yang diberikan elaun yang secukupnya. Lagi banyak elaun lagi best, katenya... Mungkin dia ada sebab tersendiri kenapa dia perlukan elaun tu. Wallahua'alam. Apa yang aku nak ceritakan bukan pasal elaun atau tempat praktikal yang kitorang cari tu. Tapi ada cerita disebaliknya yang aku rasa lawak bila dikenang. Tadi masa ayah hantar aku ke Shah Alam pun aku boleh tersengih sorang-sorang teringatkan perbualan kitorang tempohari.

Kitorang masuk ke dalam lift Bangunan Satelite Unisel, Shah Alam...

C : Aku tak yakin pulak nak praktikal kat tempat A tu... Macam 'barai' je company tu...

Z : Ko ni, buat aku berbelah bahagi pulak... Aku dah confirm dah nak praktikal kat situ...

C : Alaa... Entahla wei... Aku ingat nak apply kat Company B la, untuk back up...

Z : Ko jangan. Company A dah confirm nak amik ko... Yang Company B tu pun belum tentu dapat... Jangan nanti 'Yang di kejar... Err... Berciciran?' Err... Macam mane eh peribahasa tu?

C : 'Yang dikejar tak dapat, yang dikendong disusukan lah!' (Cakap dengan penuh confident)

Mashi : Eh... Mende yang dikendong disusukan pulak? Yang dikejar tak dapat, yang dikendong
berciciranlah!

Bergema lift dengan hilaian ketawa kitorang... Nak-nak pulak, kebetulan Dekan fakulti kitorang yang turut berada dalam lift ketawa sekali. Siap geleng-geleng kepala melihat gelagat kitorang...



P/S : Teringat ada satu fanpage kat Facebook tajuk dia 'Persatuan Salah Cakap'. Page tu untuk budak-budak muka buku kongsi pengalaman salah cakap masing-masing. Memang best dan lawak fanpage tu...

9 comments:

  1. Ini memang kelakar! Yang dikendong disusukan. Memang takleh blah. Hahaha. Macam2 la bebudak skang ni. :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan? Kalau peribahasa : Kera dihutan 'disusukan', anak dirumah mati tak makan, pernah la dgr... hahah...

      Delete
    2. Kalau cikgu BM die tau ni konpem menangis air mata darah ni..sabo je la. Hehe. :P

      Delete
    3. scene ni kalau buat komik bagi orang baca konpem semua gelak terkekekekekekekekekk...hehehe. =P

      p/s: bila nak kuar komik dari kartunita mash ni?

      Delete
    4. hahaha... xdelah... scene simple je... x byk setting... hihih... Mash tak reti lukis komik ah..

      Delete
  2. scene simple tapi padat dengan emosi dan lawak jenaka yang mampu mengeletek jiwa pembaca barangkali.

    p/s: aik..tak reti apenyer. tengok header blog tu cun je, itu tak reti lagi. kalo reti macam mane la pulak gamaknyer ye.

    never try never know. never say never forever and ever! =P

    ReplyDelete
  3. Wah...dah ada reply...good2 ;) jom YM!

    ReplyDelete

Pecah Kaca Retak Simen,
Sudah Baca Harap Komen.

Kata-kata melambangkan peribadi,
Komen ikhlas anda amatlah dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...