About Me

My photo
Petaling Jaya, Selangor, Malaysia
Assalamualaikum... Namaku Mashitah Othman. I will always be the follower of Allah S.W.T. and Rasulullah S.A.W... Menulis itu salah satu hobi dan minat. Sekadar berkongsi pendapat dan perasaan. #Cerkon itu ialah 'Cerita Kontot' macam Cerpen ( Cerita Pendek )...

04 January 2013

Cinta itu memerlukan waktu...

Bismillahirrahmanirrahim...

Alia Zahrah, 4 years old. My niece... Seorang yang degil, sombong, manja, susah nak dengar kata ( Hanya dengar kata Mummy & Abah je ), kuat meragam dan mempunyai jelingan yang tajam... Besides that, beliau seorang yang bijak, pandai berkata-kata, pandai bergurau dan berkawan ( Dengan bebudak yang sebaya ) and adorable.

Aiman & Alia


Sejak menikmati 'anggur' dirumah ini, tugas aku ialah menjaga beliau dan abangnya yakni Aiman. Setiap kali Alia pulang dari sekolahnya, aku akan menukar pakaiannya dan meluangkan masa untuk bermain dengan Alia... Part paling susah apabila time lunch... Susah betul nak suruh Alia makan. Beliau sanggup berlapar, selagi Mummy dan Abahnya tiada.... Susahlah macam ni! Alia kecik lagi, mane boleh diet-diet... Nanti perut masuk angin siapa yang susah? Mereka dan keluarga mereka...

Mujur kelmarin Mummy & Abah cuti untuk siapkan kelengkapan Alia & Aiman untuk kesekolah... So, hari tu diorang yang setelkan budak-budak ni...

Pada sebelah malam, sebelum Mummy & Abah Alia nak balik kerumah mereka di Denai Alam, aku yang duduk disebelah mummy melihat gelagat Alia yang datang kemudian memeluk mummynya dan memberikan ciuman di pipi...

Mashi : Sini, cium Achu pulak... ( Sambil tadah pipi )
Alia : Tak nak la...
Mashi : Kenapa?
Alia : Sebab pipi Achu bulat... Alia x suka... Pipi mummy elok, putih je....
Mashi : Alia mengampu kuat ni...!!! @#$%^*

Begitulah Alia... Sombong sikit... Nak bersalam pun payah... Inikan pula nak bercium... Tak jujur pulak tu! Ada ke dia kata pipi mummy dia elok, putih? Pipi aku tak cukup putih ke? Bulat? Okey ape? gebu kan tu?? Hahaha... Sorry ye Kak Mun ( Mummy )... Gurau je!

Keesokkan harinya, macam biasa Alia akan pulang kerumah pada waktu tengahari. Babak menukar pakaian nasib baik takde masalah sangat... Tapi babak nak makan tengah hari ni yang agak merisaukan aku... Adakah percubaan aku akan berhasil?

Mashi : Alia, semalam Mummy kata Alia sakit perut ye?
Alia : ...... ( Tak layan... Tengah main game kat laptop! )
Mashi : Alia sakit perut sebab tak makan kan?
Alia : ..... ( Masih membisu... Pandang kita pun tak! )
Mashi : Tau tak kenapa perut Alia sakit?
Alia : ...... ( Zzzzzz )
Mashi : Sebab momok gigit perut Alia!
Alia : Aaaaaaa.... ( merengek )
Mashi : Betul... sebab Alia tak makan, sebab tu dia gigit....
Alia : Achuuu.... Janganlah....~~
Mashi : Iyaa... Kalau tak nak kene gigit dengan momok, Alia kena makan...
Alia : Yelahhh.... Huuuuu...~~ T^T

Lepas cakap gitu barulah dia nak makan... Siap bertambah 2 pinggan nasi... Hahahaha... *Gelak mak cik yang kejam*

Selepas makan tengah hari kitorang pun main same-same... Aku layanlah dia main game kat laptop... Tengok youtube... Cerita Barbie... Dia paksa aku tengok same-same... Ada masanya aku macam tertido, pastu dia marah...

"Achu, jangan la tido... bukak mata besar-besar!" Katanya...
"Ye, Achu dah bukak mata besar-besar dah...."

Lepas waktu maghrib, Mummy, Alia & Aiman bersiap-siap nak balik ke rumah mereka... Alia datang kepada aku yang sedang duduk di sofa... Tersenyum-senyum dan menghulurkan tangan, nak bersalam... Aku terkejut jugak... Alia salam dan cium tangan aku... Aku terharu... Aku pun cium pipi dia... Alia ketawa...

"Cium pipi Achu pulak!" Kata aku.

Alia pun cium pipi aku yang kononnya bulat tu... "Esok Achu ada tak?"

Mashi : Ada... Heee..
Alia : Esok lagi, ada tak?
Mashi : Ada....
Alia : Esok, esok, esok ada tak?
Mashi : Adaa.... Eeeeee... Cubit nak? ( Aku cuba nak geletek Alia )
Alia : Hehehehe...

Mereka pun pulang...


Akhirnya.... ~~








Moral of the story : Sabar eh!!! Hahahah...


Nota Kaki : Setiap apa yang dilakukan memerlukan kesabaran...

2 comments:

Pecah Kaca Retak Simen,
Sudah Baca Harap Komen.

Kata-kata melambangkan peribadi,
Komen ikhlas anda amatlah dihargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...